Kiktől tanultam?

 2017-es workshopok

Vitális Anna: Színpadi technika és előadásmód, rázások, elem- és lépéskombinációk és azok javítása @ MOA, Szombathely  
♦ Női jóga oktatói képzés (YAI 200) @ Sarasvati Alapítvány, Budapest 
Ziskóné Bődi Anett: Jazz tréning, modern balett technika és koreo @ Keleti Tánctréning, Szombathely 
Priol Hédi: Egyensúly az orientális táncban @ Keleti Tánctréning, Szombathely 
Al Asdeeka (EG): Live music class @ 8. Cairo! Festival, Budapest

 

Kovács Ági és Székely Maya legyezőfátyollal2016-os workshopok

Manca Pavli (SLO): Yoga & Conditioning, Tribal Dance Technique @ February Intensive, Ljubljana
Ziskóné Bődi Anett: Modern balett és jazztréning @ Keleti Tánctréning, Szombathely
Virág Judit: Törzsi hastánc fúzió @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr
Kahena: Kéz- és kartechnika @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr
Mahasti: A hastáncosnő 1001 arca @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr
Székely Maya: Salsa-Oriental @ Sümeg
Székely Maya: Legyezőfátylas koreográfia @ Sümeg 
Elena Ramazanova (RU):
 Khaligy és Iraqi @ VIII. Cairo Festival, Budapest
Shereen (CZ): Improvizáció művészete @ VIII. Cairo Festival, Budapest
Salima (ESP): Flamenco az orientál táncban @ VIII. Cairo Festival, Budapest
Hosman Ádám és Selena: Arab táncritmusok és hangszersimogató @ Keleti Tánctréning, Szombathely
Selena és Hosman Ádám: Dobszóló technikák @ Keleti Tánctréning, Szombathely 
Lehotai Lívia: Dobszóló @ Kelet Varázsa Nyugaton Hastáncfesztivál, Kőszeg 
Hadia (CA): Body Logic, Teacher Training @ Nimfeum, Budapest 
Raqia Hassan (EG): Oriental Technique @  Yalla Yalla Fesztivál, Budapest 

♦ Női jóga oktatói képzés (YAI 200) @ Sarasvati Alapítvány, Budapest

 

Gica Aziza CairoFeszt20152015-ös workshopok
Mihály Beatrix: Klasszikus balett hastáncosoknak @ VII. Cairo Festival, Budapest
Mohamed Shahin(Egyiptom/USA):
Szaidi technika és kombinációk @ VII. Cairo Festival, Budapest
Vanessa (USA/Egyiptom):
Modern egyiptomi shaabi @ VII. Cairo Festival, Budapest
Aziza (USA/Kanada):
Legendás váltások @ VII. Cairo Festival, Budapest
Beth (Tamarind Tribal): Framing your ATS® Art @ Budapest
Hosman Ádám és Selena: 
Dobszóló impro @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr 
Nitah:
Tedd láthatóvá a zenét! @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr
Virág Judit: Törzsi fúzió @ Arrabona Hastánc Fesztivál, Győr
 Csoportos fitness instruktori OKJ-s képzés @ Fitness Akadémia, Budapest
Varga Alexandra: Dobszóló @ Al-Ahram, Sümeg
Vitális Anna: Oriental revue @ A-Dance, Balatonfenyves
Mahasti: Dobszólótechnikák @ Kelet Varázsa Nyugaton, Kőszeg
Seres Zoltán: A bennünk élő Istennő és Díva megjelenítése a táncban @ Savaria Karnevál Keleti Udvar, Szombathely
Somi Panni: Az indiai tánc alapjai (Bharatanátjam) @ Savaria Karnevál Keleti Udvar, Szombathely
Manca Pavli (SLO): Yoga & Conditioning, Tribal Dance Technique @September Intensive, Ljubljana
Wendy Allen (FatChance BellyDance®/USA): 
ATS® Intensive workshops – ATS® Hip bumps variációk, Ujjcintányér gyakorlatok, Formációk, Átmenetek és átvezetések az ATS®-ben @ II. ATS® Tribal Fest Budapest
Manca Pavli (SLO): Yoga & Conditioning, Tribal Dance Technique @November Intensive, Ljubljana

Mihály Beatrix balettmester Kovács Ági Gica RAQS.hu
Mihály Beatrix balettmesterrel a VII. Cairo Fesztiválon <3


2014-es workshopok 

Wendy Allen (FatChance BellyDance® /USA): 
ATS® Intensive workshops – ATS® Alaplépések /Basic Steps L1/, Formációk és kombinációk, Hátrahajlások és talajelemek, Dinamika: fordulatok és forgások @ I. ATS® Tribal Fest Budapest 
Polina Shandarina (RU):
Hip-hop tribal fusion koreo @ Tribal Fest vol.5, Budapest
♦ Csoportos fitness instruktori OKJ-s képzés órái @ Fitness Akadémia, Budapest
Nese:
Abrakadabra Hastánc és Művészeti Iskola Vasi Táncműhelyének workshopjai @ Szombathely
Shahla (U.K.):
Valódi iraqi – khaleegy technika és kombinációk @ VI. Cairo Festival, Budapest
Komáromi Judit Nese: Szakrális és rituáltánc @ Azaumi Hastánc Szimpózium, Almásfüzitő
Joós Judit: ATS® basic (American Tribal Style) @ Szombathely
Manca Pavli (SLO):
Tribal Freestyle @ Graz
♦ Komplex orientális folklór, showhastánc és bellyfit mozgástréner oktatói képzés
@ Aziza Art Mozgásműhely, Budapest
Nese: Balkáni & török stílus workshopsorozat @ Szombathely
Malova Vivien: Raqs sharqi kombinációk, balett technikával átszőve. “Baleorient” *
Áncsán Anikó Sefirah: Rázástechnika és kombinációk dobszólókhoz*
Sárfalvi Éva Jázmin: Karkombinációk és fátyoltechnika*
Nagy Dina Jamilah: Kairo 1940 (Raks Sharki)*
Seres Zoltán: Inspirációs technikák / elemek a testen, a táncban*
Joós Judit: ATS alapok: lassú és gyors alapmozdulatok*
Németh Krisztina Amira: Színpadi hastánc – kombinációk balettel, izolációval, karmozdulatokkal*
* = @ Az orientális tánc magyar mesterei workshopsorozat 1., Bp.

Giva és Polina Shandarina a Tribal Fest Budapesten 2014

 

2013-as workshopok
Manca Pavli (SLO): Work hard, dance deep! (tribal fusion technika, izoláció és tréning) @ Graz
Illan Riviere (FR): Tribal Fusion koreo @ Wien
Vesna Zorman: Art of Oriental Make Up (színpadi smink) @ V. Cairo Festival, Budapest
Leila of Cairo (EGYPT/CAN): Raks Sharki vs Bellydance! Mitől lesz a stílusod egyiptomi? @ V. Cairo Festival, Budapest
Nesma (ESP): Klasszikus egyiptomi baladi @ V. Cairo Festival, Budapest
Gamal Seif: Training therapy – Testtudat az orientális táncban (elmélet) @ V. Cairo Festival, Budapest
Priol Hédi: Hastánc és a meseterápia @ Őriszentpéter
Fuchs G. Krisztina: Klasszikus balett alapok @ Attitude Balettiskola, Szombathely
NagaSita (USA): Bevezetés a rituális színház világába @ Tribal Fest Vol.4, Budapest
Komplex orientális folklór, showhastánc és bellyfit mozgástréner oktatói képzés @ Aziza Art Mozgásműhely, Budapest
Nese: Magánóra & török ízelítő @ Csepreg

2012-es workshopok
Priol Hédi: 2012 téli/tavaszi workshopsorozat @ Szombathely
Yousry Sharif (EGYPT): Yousry Technika @ IV. Cairo Festival, Budapest
Ahmed Refaat (EGYPT): Folklór mix (fellahi, ghawazee, núbiai, alexandriai) @ IV. Cairo Festival, Budapest
Priol Hédi: Hastáncnap @ Őriszentpéter
Székely Maya: Technikai workshop @ Sümeg
Ölyüs Barbi: Női érzelmek – orientális tánc technika @ Szombathely
Sziráczky Rita: Safety Release technika @ Sziráczky Mozgásművészeti Stúdió, Szombathely

2011-es workshopok
Orit Maftsir: “Tarab” @ Budapest
Priol Hédi: Hangszerek és “mozdulataik” @ Őriszentpéter
Ölyüs Barbi: Oriental tréning, jazz technika a raks sharkiban @ Szombathely
Priol Hédi: 2011 ősz/téli workshopsorozat @ Szombathely

2010-es workshopok
Győrffy Kata: Beledy pop koreo @ Szombathely
Haáz Eszter: Rádzsasztáni tánc @ Szombathely
Manca Pavli (SLO): Tribal Fusion technika & koreo-részlet (Fusion Infusion: Bellydance Breakbeats) @ Graz
Novák Viki: Tribal Camp @ Szigliget
Priol Hédi: Hastáncnap @ Őriszentpéter
Manca Pavli (SLO): “Bellydance Breakbeats” és “Elegant? Yes, please!” @ Budapest

2009-es workshopok
Saida (AR)
: Raqs sharqi technika (Mario Kirlis Orqestar élőzenés kíséretével @ Oriental Dance Academy, Budapest
Balogh Katesz: Autentikus cigánytánc @ Szombathely
Kyra és Rya: Bot és a boa (kombinációk és duett koreo) @ Budapest
Lubna Emam (EGYPT): Beledi pop @ I. Cairo Festival, Budapest
Ahmed Refaat (EGYPT): Saidi @ I. Cairo Festival, Budapest
Raqia Hassan (EGYPT): Oriental technika és koreo Raqia stílusban @ Budapest

2008-as workshopok
Ghazi Mona Dolores
: workshopsorozat (Raqs Sharqi, Khaligi, Sagat (kézcsengő/ujjcin), Assaya (bot) @ Budapest
Novák Viki: Törzsi koreo @ Szombathely
Hegedűs Brigitta: Bollywood tánctanfolyam (alaplépések, bhangra tánc, Kagena Re a Paheli c. filmből) @ Budapest
Hossam és Serena Ramzy (EGYPT/U.K.): Kétnapos kurzus (a zene pontos vizuális megjelenítése, az egyiptomi táncritmusok, tabla szólóról, baladi, arab flamenco, ösztönös előadásmód) @ Oriental Dance Academy Budapest
Győrffy Kata: A klasszikus raqs sharki nagykűr titkai (technika és Mme Dawlat Ibrahim koreo) @ Szombathely
Amar Gamal (USA): Afro-funk dobszóló @ Bellyqueen turné, Budapest
Kaeshi Chai (+ Elisheva, Anasma) (USA): Bellypopping technika @ Bellyqueen turné, Budapest
Kaeshi Chai (USA): Tribal fusion technika, „Special Kae” koreo, klasszikus törzsi és fúziós kombinációk @ Bellyqueen turné, Budapest
Nieto Mercedes: Egyiptomi klasszikus raqs sharki technika @ Kelet Varázsa Nyugaton Fesztivál, Kőszeg
Áncsán Anikó Sefirah: Táncstílusok és arab néptáncok a hastáncban
Sahra Saeeda (CAN): Technika és koreo @ ODH Egyiptom Táncai nemzetközi workshop-hétvége, Budapest
Farida Fahmy (EGYPT): Orientális tánc alaptechnika @ ODH Egyiptom Táncai nemzetközi workshop-hétvége, Budapest
Mahmoud Reda (EGYPT): Reda alaptechnika és  Baladi koreo @ ODH Egyiptom Táncai nemzetközi workshop-hétvége, Budapest
Stevie Cabaret és Issam Houshan (USA): Ritmusok & dobszóló @ Budapest
Stevie Cabaret (USA): Dobszóló koreo @ Budapest

2007-es workshopok
Lesya Starr (ESP): Cosmic nomad kalbelia (Rajasthan-i gypsy fúzió ujjcinnel) @ Budapest
Shahrazad (D): Bollywood tánc @ Budapest
Virág Judit: Törzsi kombinációk, koreo @ Kőszeg
Virág Judit: Törzsi kombinációk, koreo @ Szombathely
Novák Viki: Klasszikus törzsi hastánc @ Holdfényliget
Hayet: Észak-afrikai autentikus/folklór táncok sorozat – Núbiai tánc @ Budapest
Hayet: Észak-afrikai autentikus/folklór táncok sorozat – Marokkói táncok: berber tánc, shikhatt, dardiza @ Budapest
Boa Veron: Arab zene (elmélet) @ Szombathely
Magdy El-Leisy (D): Baladi @ Budapest

 


 

Az én sztorim:

2003 őszén találkoztam a Nőiség Táncával Bakos Hédi hastánc óráin, Szombathelyen. Egyik főiskolai csoporttársam vett rá, hogy menjünk, nézzük meg, milyen is ez a hastánc. (Köszi, Viki! : ) Kb. 3 évig tanultam Hédinél, aki most Őriszentpéteren és Szentgotthárdon oktat. Bothmer-gimnasztika tanárként a hastánc terápiás oldalát helyezi előtérbe. Testet-lelket üdítő óráin stílusbeli korlátok nélkül oktatta az ősi, csodálatos mozdulatok tárházát. Nagyon hálás vagyok mindenért, amit kaptam Tőle.

Kb. 2006 őszétől Novák Vikitől tanultam rendszeresen(raqs sharkit, majd törzsi fúziót). Azt hallottam, Ő Magyarország egyik legjobb hastáncosa. Lenyűgöző a technikai tudása, vérprofi és kész. Szerencsére pont Szombathelyen is oktat.

Vikire találásom előtt tanultam pár alkalommal a Jabe Raks-os Domán Anitától, aki szintén Hédi-, majd Viki-tanítvány volt (fátyoltechnikát), a pécsi Nazmiye-től (=Horváth Noémi) török hastáncot, és kb. fél évig Yeira-tól (=Gerlei Rita) ujjcintányéros és fátylas koreokat.

Aztán egyáltalán nem utolsó sorban Győrffy Katától, aki a 2006/2007-es félévben havonta jött Szhelyre workshop-sorozatot tartani (raqs sharki), és egész „LoveLavina” személyiségével szárnyakat adott. Kata az Orienthalia hastáncszínház alapítója, többszörös díjnyertes koreográfus, a magyar hastánc-élet kreatív mozgatórugója.

2006 tavaszától 2008 nyaráig egy önképző kört vezettem a szombathelyi MMIK-ban Málovics Noémivel, ahol egymástól, és oktatás közben is tanultunk. Hédi ránk bízta a csoportját mielőtt babázni ment, így keletkezett az önképző kör; és közben lettek “saját” kezdőink is.

2007

Első „országos” workshop-élményem Lesya Starr-hoz, a nemzetközileg elismert orientális táncművésznőhöz, mestertanárnőhöz fűződik. Az óráján teljesen elvarázsolódtam, utána is órákig lebegtem : ). (Cosmic nomad kalbelia – Rajasthani gypsy fúzió ujjcinnel.)

A keleti táncok széles skálájában jártas táncművésznő, Shahrazad budapesti Bollywood tánc – workshopján vettem részt, ahol a klasszikusabb irányzat mozdulatait tanultuk. (És megtapasztaltam, ahogy a tánc kortalanul széppé varázsolja művelőjét, sőt: a Művésznő a szemem előtt változott tánc közben azzá, amivé éppen akart…)

Belekóstoltam a törzsi hastáncba Virág Judit kőszegi és szombathelyi workshopjain. (Törzsi kombinációk, koreo.) Judit rendkívül figyelmes, segítőkész oktató & fogalom a magyarországi törzsi hastáncban.

A Holdfényligetben Novák Viki hastánctáborában klasszikus törzsi hastáncot workshoppingoltam (törzsi alapismeretek, elemek, kombinációk), és amit különösen imádtam benne, hogy mindezt élő dobolásra.

A kevésbé ismert észak-afrikai autentikus/folklór táncokkal Hayet, magyar mestertanárnő workshop-sorozatán ismerkedtem. (Núbiai tánc, Marokkói táncok: berber tánc, shikhatt, dardiza.)

Boa Veron arab zenei elméleti workshopján vettem részt, ami hazánkban abszolút hiánypótló, és akit igazán érdekel az orientális tánc, annak minimum ez az elméleti alap.

Magdy El-Leisy egyiptomi származású balettmester, orientális táncművész, mestertanár budapesti baladi óráján vettem részt. Ráéreztem, mekkora élmény, ha teljesen érted a dal szövegét, amire táncolsz – főleg, ha az egy vicces-bájos baladi. És főleg, ha Magdy adja elő & oktatja :  )

2008

Ghazi Mona Dolores workshopsorozatán a Raqs Sharqi karpozícióiba, karvezetésébe, kombinációiba mélyedtünk, a folklór órákon a Khaligi tánc alapmozgásába, lépéskombinációiba, a Sagat (kézcsengő/ujjcin) és az Assaya (bot) használatába kóstoltam bele. Továbbá Mona személyében megismertem egy nagyon kedves és közvetlen Dívát, aki egyszerre autentikus és teoretikus.

Novák Viki törzsi workshopján elegáns, lendületes, tetszetős törzsi koreot tanultam.

Hegedűs Brigitta Bollywood tánctanfolyamán vettem részt (alaplépések, bhangra tánc, Kagena Re a Paheli c. filmből), ahol rádöbbentem, hogy a bájos, könnyed(nek tűnő) mozdulatok álcája alatt hiperdurva erőnléti edzés rejtőzik…

Hossam és Serena Ramzy kétnapos kurzusán okultam a zene 3dimenziós, pontos vizuális megjelenítésének fontosságáról és mikéntjéről, az egyiptomi táncritmusokról, a tabla szólóról, a baladiról, az arab flamenco-ról, az ösztönös előadásmódról, és még annyi mindenről, ez a két mester együtt kimeríthetetlen elméleti és gyakorlati tudástárat alkot.

Győrffy Kata szombathelyi workshopján “A Klasszikus Raqs Sharki nagykűr titkai”-val ismerkedtem. Technikát, és Mme Dawlat Ibrahim koreoját tanultuk.

A New York-i Bellyqueen társulat budapesti workshopjain vettem részt: Afro-funk dobszólót tanultam Amar Gamal-tól, Bellypopping technikákat Kaeshi Chai-tól Elisheva és Anasma segédletével, és szintén Kaeshi vezetésével Tribal fusion (=törzsi fúzió) technikákat, a „Special Kae” koreot, klasszikus törzsi és fúziós kombinációkat. Kaeshi nem csak abszolút professzionális előadó, hanem remek tanár is. Nagyon érthetően, követhetően tanít. Mindegyik BQ-workshop nagyon élvezetes & színvonalas volt, de főleg a bellypoppingba menthetetlenül beleszerettem (Na nem csoda, a zenéjét & a mozgásvilágát eddig is imádtam, csak nem sejtettem, hogy létezik & EZT takarja ez a stílus. Amiről a bulikon körülnézve (és örömmel hallva a „tetszik ahogy táncolsz” kifejezést) azt hittem, hogy hű de egyedi meg eredeti vagyok, kiderült, hogy pl. csak „medúzáztam”, meg ilyesmik…  : )

Nieto Mercedes kőszegi workshopján egyiptomi klasszikus raqs sharki technikát tanultam. Merci megközelítésében logikusan épülnek egymásra az alaptechnikák, és nagyon érdekesek tudnak lenni az arabeszkek is, amiket Merci workshopja előtt nem nagyon kedveltem. Elegancia, kifinomultság, könnyedség, és maximális átélés: raqs sharki de lux…

Áncsán Anikó Sefirah Táncstílusok és arab néptáncok a hastáncban című, rendszerező workshopján vettem részt. ízelítőt kaptunk az észak-afrikai és közel-keleti arab országok táncaiból, táncos szertartásaiból: milyen zenére, ritmusra, milyen ruhában táncolják. Nagyon érdekes volt, érdemes lenne hosszabban & részletesebben is belepillantani egy-egy stílusba. Remélem lesz folytatása.

Az Oriental Dance Hungary által szervezett Egyiptom Táncai nemzetközi workshop-hétvégére az 1ik workshopot megnyertem a fenti óra végén kitöltött hastánc&közel-keleti folklór -elméleti kvízen :D

“Az Oriental Dance Hungary az általa szervezett nemzetközi workshopokra tehetséges táncosoknak fejlődésük biztosítása érdekében lehetőséget biztosít a kedvezményes (ingyenes) továbbtanulásra. A tanulókat az ODA által képviselt versenyeken különdíjként és saját szervezésű workshopon díjazzuk.”(http://orientaldance.hu, 2008.08.06 – Sajtószoba)

Sahra Saeeda workshopján a Művésznőnek írt “Sahra Saeeda” c. zenére koreojának kiemelkedő mozzanatait tanultam “az Egyiptomi Tánc Sétáló Enciklopédiájától”, aki profin és lebilincselően adta át mindazt, amit a Lénye is sugároz: a raqs sharqi-érzést, vagy hívják akár baladinak, chaabinak, mi1ébnek (hiszen mindnek egy a gyökere); annak technikájával együtt. Nagyon élveztem az óráját. Mme Farida Fahmy az orientális tánc alaptechnikáit, majd kombinációit oktatta workshopján. A legendás Reda Troupe vezető szólótáncosa szigorúan, (az 1ébként megérdemelt) tisztelet követelve tanította pl. a tevét (amit szerinte vétek így hívni), a hagallát, arabeszket, és más alaptechnikákat, Reda-féle kombinációkat, fáradhatatlanul: “Nem, nem jó, elmondom, aztán újra!” Megható volt Mme Faridát oktatni látni, nem kevésbé, mint Mahmoud Reda-t. Az egyiptomi folklór táncok Atyjától elsajátíthattuk a Reda-féle alaplépéseket és alapvető mozdulatokat, ezek beépítését különböző kombinációkba és gyakorlatokba, és bevezetett baladi-koreográfiájának alapjaiba. Pontosabban azokat, akik bírták – én bevallom, kidőltem a 8 órás táncoktatás végefelé.  A vádlim és a talpam felmondta a szolgálatot, a memóriám megtelt a rengeteg új információval, másnap tombolt az izomláz – de megérte! Találkozni olyan egyiptomi Tánclegendákkal, mint amekkora jelentőségű pl. Kodály a magyar népzenetörténetben. Reda életműve színpadi konstrukció = táncMŰvészet, ami az egyiptomi folklór esszenciájából ered. (Ami a maga töménységében nézőtérről nem lenne élvezetes, az a Reda-receptúrával már az.) Mérföldkővé vált színpadi shaabi-remix…

Stevie Cabaret és Issam Houshan workshopja nagyon-nagyon tetszett, Stevie figyelmes & alapos oktató, Issamot hallgatni is óriási élmény volt, & mind2en érthetően, jól át is tudták adni a tudásukat – sokat tanultam a 7vége alatt Imádom az élő derbukát, táncolni rá főleg, és “a Ritmus Fáraó” dobolására, a Bellydance Superstar® Stevie vezetésével fantasztikus volt! Bár 5órás volt a közös oktatás, sokkal inkább feltöltött, mint elfárasztott. Stevie önálló workshopja is emlékezetes volt, mert rendkívül segítőkész és alapos, szívesen tanulnék még Tőle.

Felléptem Sopronban és Győrben a Dance Caravan ‘08 rendezvénysorozaton, a Tribe Paganicae tagjaként. A csoport, amelyhez Novák Viki megtisztelő felkérésére 2008. október közepén csatlakoztam, a törzsi fúziós világtáncot képviseli a hastánc széles palettáján. Azóta a “heti rendes hastáncadagom” a próbákkal is gyarapodott.

2009

Saida technika (raqs sharqi) workshopján vettem részt, a Mario Kirlis Orqestar három tagjának (Mario Kirlis, Matías Hazrum, Gastón Chaade) élőzenés kíséretével. Fantasztikus élmény volt! Már csak Őket hallgatni is! Saida sztárallűröktől mentes, közvetlen Energiabomba, nagyon jó hangulatú órát tartott. Koreot tanított, és szívesen elmélyedtem volna jobban a mozdulatokban, a technikai részletekben. Talán lesz legközelebb..

A Népművészet Ifjú Mestere díjas Balogh Katesz autentikus cigánytánc workshopján alaplépéseket és kombinációkat sajátíthattam el, nagyon tetszett. Utána izomláz a vádliban, meg Rományi Rotá cd a kocsiban napokig : )

Kyra és Rya Pearls Fusion workshopján a bot és a boa használatát, botos/boás kombinációkat, duett koreot tanultunk, és nagyon élveztük.  (A kávéval és a mennyei almásrétessel együtt : ) )

Lubna Emamtól láthattam, milyen az a valódi beledi életérzés: beledi pop workshopján vettem részt. Lenyűgözött, hogy tizensokadszor is óriási mosollyal és beleéléssel képes táncolni nekünk a koreot: magával ragadó stílusa van. Idézek, mert abszolút így van: “Egyre szélesebb körű külföldi népszerűségét hihetetlen energiáinak tulajdonítják: sugárzó, pozitív, táncstílusa pedig nőies, erőteljes, és szenvedélyes – vérbeli kairói!” (http://nietomercedes.rsr.hu/index.php?pageid=32 2009.03.29.)
Ahmed Refaat fiatal kora ellenére sok más profit megszégyenítő pontossággal, precizitással oktat: követhető, kitartó, türelmes, mozdulatai etalonok, energiája kimeríthetetlennek tűnik. Nagyon élveztem Szaidi workshopját: annak ellenére, hogy még ismerkedem az assayával, abszolút követhető volt, és a változatos koreo is tetszett. Rendkívül intenzív, de minden fáradtságot megér. Ideális oktató, és nagyszerű előadó is. Szeretnék még tanulni Tőle…

Raqia Hassan workshopján (Oriental, Raqia stílus, technika és koreográfia) nagyon örültem a technika részletes magyarázatának, & hogy Mme. Raqia személyesen javította a mozdulatokat, folyamatosan visszacsatolásra várt tőlünk. Tetszett, ahogy oktat, nagyra értékeltem a mozdulatok, kombinációk magyarázatát és az elméleti hátteret. A koreot a zenei részek szerinti részekre bontva tanította (pl. entré, malfouf, baladi, stb.), ez is tetszett, meg a mosolya, pozitív energiája, az öröm, amivel táncol. Közvetlen és figyelmes oktató “a világ leghíresebb mestertanára“, és nagyon szimpi benne, hogy kiemelte, folyamatosan tanul.  Pedig ücsöröghetne a trónján és a babérjain… (Nem jegyzeteltem a ws-on, csak szívni akartam magamba minél többmindent, és jól tettem: “Technique vol. IX” dvd-je u.olyan alapos és követhető, mint a workshop volt.) Megintcsak arra a következtetésre jutottam, rá kellene izmoznom erre a stílusra, mert gyönyörű. Ja, és tiszteli a törzsi / fúziós stílus ügyes előadóit, bánom, hogy nem kérdeztem meg, kikre gondolt pontosan.

Mesteremként tisztelem Császár Gábort (iaido 3.dan) is, akitől négy éven keresztül tanultam a japán szamurájkard használatát, elősegítve a minél tudatosabb testhasználatot. (Egyik alapító tagja voltam a Sei Ken Japán Hagyományőrző Egyesületnek, melynek Gábor a vezetője.)

Többször eszembe jutnak Terry Cook (iaido 5.dan, jodo 3.dan) szavai, amiket első iaido edzőtáborom alkalmával mondott nekem: „Be proud! Be proud of what you’re doing!” Számomra ez nem csak azt jelenti, hogy legyek büszke arra, amit csinálok, hanem azt is, hogy úgy csináljam, hogy arra mindig büszke lehessek. Legyen az iaido, a Kelet tánca, vagy bármi más. Mert jó üldözni a Tökélyt. Test és Tudat tökéletes harmóniáját. Ha elértem, szólok : )

:: last updated on 05. 05. 2009 ::