Raqs Sharqi vs. Hastánc: mitől lesz a stílusod egyiptomi?

Leila Farid workshopja az V. Cairo! Fesztiválról

“A hastánc és az orientális tánc, a nyugati és a keleti felfogás különbözőségei, karaktere: mindez gyakorlatban! Egy izgalmas workshop, mely végleg helyreteszi a fejedben a kérdést, mit igen és mit ne csináljunk, ha valóban az egyiptomi stílust szeretnénk követni.”

Leila Farid of Cairo workshopja | RAQS.hu
Leila Kairóban él és dolgozik, ahol napjaink egyik legkeresettebb előadója. Az USÁból érkezett, tehát mindkét oldalt jól ismeri.

Az Egyiptomban élő hastánc (az egyiptomi stílus, az arab hastánc, az eredeti szóhasználatú raqs sharqi, azaz a Kelet), és a modern, Egyiptomon kívül létező raqs sharqi (modern oriental, az amerikai cabaret stílus, a jazz, kortárs és balett-elemekkel tűzdelt show, azaz a Nyugat) közti különbségeket elemezte. 

Mostanában egyértelműen a “nyugati” raqs sharqi a divatosabb az európai, így a hazai színpadokon is. A letisztult, minimalista egyiptomi stílus az “ósdi” kategóriába süllyedt, mintha a modern orientál a haladóbb szintű verzió lenne. 
Viszont ha ezzel a stílussal próbálja a nyugati hastáncos a kairói közönséget lenyűgözni, csúfos kudarcot vallhat. Hogy miért? 

Íme, a hasznos workshop tömör összefoglalója: 

EGYIPTOMI, ARAB STÍLUS  VS.  EGYIPTOMON KÍVÜL NÉPSZERŰ STÍLUS
“Teljen benne örömünk” “Komoly”
Távolság: nincs, a táncos közel a közönséghez A táncos messze a színpadon
Egy szám átlagos hossza 25 perc Egy szám átlagos hossza 5 perc
Mozdulatok főként csípővel/-ből, a csípő dominál A felsőtest dominál, főleg mellkas-, és óriási karmozdulatok
A kezek csak akkor mozdulnak, ha mondanivalójuk van, a test mozdulatait kísérik; lazák, nyugodtak Túl sok kézmozdulat, karmozdulat, ami a táncot merevvé teszi; a kéztartás is feszes, merev
 A közönséghez szól, személyes kontaktus jön létre; oda-vissza kommunikáció, a táncos visszacsatol, a néző résztvevő A táncos a reflektortól nem látja a közönséget; egyoldalú kommunikáció, a néző csak befogadó

Tipp: tanulj Leilától és más neves egyiptomi mesterektől élő zenére, autentikus környezetben, a Camp Negum-ban! 
Leila of Cairo: mitől lesz a stílusod egyiptomi? Képek forrása: Leilainegypt.com | Leila Eman Zaki kosztümöket visel.

Ezt már nem Leila mondja, de ebben az összehasonlításban is nyomon követhetjük, hogy az eredetileg közösségi rítus, a (has)tánc, hogyan vált színpadi előadóművészetté. Keleti közösség-központú gondolkodás vs. a nyugati elidegenedett, individualista felfogás.

Tekintsünk el a mozdulatok összehasonlításától, és lássuk a törzsi és törzsi fúziós vonatkozásokat:
ott van az ATS¹-ben (=amerikai törzsi stílusú hastáncban) gyökerező tribal fusion, ami nagyon-nagyon nem egyiptomi. A színpadon ugyan nincs kapcsolat a közönséggel, de egy amerikai kávézóban tartott élőzenés tribal fusion jam során ugyanolyan közvetlen kapcsolat jöhet létre néző és előadó között, mint egy egyiptomi esküvőn / arab étteremben.

¹ Az ATS mesterségesen létrehozott műfaj, a táncosok számára igazán közösségi élmény.  Vezetett improvizáció a színpadon a csoport tagjai számára ismert elemekből.

Folyt. köv.  a második részben az autentikus hastáncmozdulatokkal, amitől a táncunk igazán egyiptomi stílusú lesz.

Ez is érdekelhet:

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!