Mit tanácsol Iwata nagymester? Versenyezzünk vagy ne?

“Mióta csinálod, harminc éve? Haha, kezdő.”
(japán mesterek egymás közt)
NINCS MEGÉRKEZÉS

Hogyan jön a japán harcművészet a hastánchoz? Olvasd el az előző bejegyzést, ha még nem tetted. Onnét folytatom. Tehát:

A 2005-ös tavaszi iaido edzőtábor alkalmával, melynek mottója a “KO KI”, azaz “legyőzni önmagunkat” volt, Iwata Norikazu nagymester szavait adta át a hazai vezető:
1. Alaptechnikát gyakorold lassan és pontosan.
2. Próbálj ismétléssel, koncentráltan, ok-okozat használatával gyakorolni, és engedd, hogy a testedbe belemenjen.
3. Hívd ki magad minden helyzetben, ahol lehet: pl. embu, taikai, vizsga. Ha akkor is (stresszhelyzetben) magabiztos vagy, elsajátította a tested.

Hastáncra fogalmazva: vizsga = oktatóképzés vizsgái, taikai = verseny, embu = bemutató => hafla, fellépés.

Iwata Norikazu sensei

Iwata Norikazu sensei

Kép forrása: http://ejmas.com/tin/tinart_hellsten_1002.htm

A harmadik ponton megdöbbentem. Logikus, persze. De korábban úgy gondoltam, miért járjak bemutatóra, versenyre, vizsgázni, ha “csak magamnak” csinálom?  “A gyakorlás végső célja, hogy kard, test, lélek összhangban dolgozzon.” Minek nekem ehhez közönség? Akik évekkel utánam kezdték el az iaidot, már azok is rég kyu és dan vizsgáikra jártak, és én még mindig nem láttam az értelmét, minek fokozatokat halmozni és vizsgán majomkodni. Fejlődni edzés közben lehet. A vizsgán előbb-utóbb átengednek ha nem vagy extrém béna, a versenyeredmény meg szubjektív megítélések, nagyon rossz esetben hátszél dolga. Ez csak hiúság, pénzkidobás, és éppen nincs jobb dolguk – gondoltam.

A legfantasztikusabb pillanatokat edzés közben éltem át, amikor egyszercsak összeállt egy mozdulatsor: megfelelő volt az irány, a mozdulat, a mértéke, a ritmus, az időzítés. Amikor hallottam a bokken hangját, ahogy szeli a levegőt. Jó volt hallani az oktató elismerését is, amikor a századszor gyakorolt mozdulat végre hasonlít arra, amire kellene – még ha nem is érzem tökéletesnek, de azt érzem, hogy jó úton haladok.  Mi köze ehhez bárkinek a mestereken és a dojo-társakon kívül? Az oktatóm látja, honnét indultam, hol tartok éppen, és az ő visszajelzése nekem elegendő és hiteles, hogy hol tartok, és miben, hogyan csiszolódjak tovább.

Iwata Norikazu sensei iaido

Iwata sensei

Kép forrása: http://ejmas.com/tin/tinart_hellsten_1002.ht

Iwata sensei gondolatait olvasva leesett, miért fontos mégis. A kihívás miatt. A bemutató / fellépés, a verseny, a vizsga, mind-mind a fejlődés lehetőségei. Előfordulhat, hogy egy versenyen lejt a hazai a pálya, vagy a mezőny túl erős/gyenge, és olyanok is kaptak már vizsgaoklevelet, akiknek inkább nem kellett volna. De ez a zsűri és az oktatóképzők felelőssége. Az én dolgom a fejlődés. Ha ezt tartom szem előtt, akkor viszont ragyogó alkalmak. Nem a helyezés a legfontosabb, vagy hogy van-e szép papírgyűjteményem a képzésekről. Az a kérdés, hogy a technikám elég magabiztos-e, – ahogy Iwata mester írja – a mozdulataim pontosak, könnyedek és nyugodtak-e?  Ha a technikám biztos, én is magabiztos lehetek.

Valószínűleg azért siklottam el felette, mert nem éreztem magam késznek arra, hogy mutogassam magam. A Sensei példája alapján ez így lehet még pár évig:

“Tavaly 86 éves voltam. Akkor tudtam életemben először olyan bemutatót tartani, amilyet mindig is szerettem volna.”
(Forrás: http://www.iaido.hu/tosamjeriai/mjerdual/H_Iwata_irasai_7.html, 2011.02.24.)

Iwata Norikazu sensei magyarul elérhető írásai közül ezeket találtam hastáncosok számára a legérdekesebbeknek (katt a linkekre):

6. – Így haladhatsz jól a harcművészetben : “Először valóban az alapokat kell megtanulni, mégpedig a hagyományos alapokat. Azután tovább kell lépni a következő szintre. Keresni kell a változás lehetőségét.”

9. – Szégyen és dicsőség : “A harcművészet gyakorlása és a színészi előadás ugyanaz.
Minden nap keményen gyakorlunk, majd közönség előtt bemutatót tartunk.”

1. – A technika “íze”

Te mit gondolsz? Igazak ezek a hastáncban is?
Vagy a szakma elismertségének érdekében jobb lenne mindenkinek már egy kiforrott, “kész” technikával, előadásmóddal színpadra állni / versenyezni ? (Mert az előadói,  színpadi rutint meg nem lehet megszerezni a próbateremben ill. otthon…)

Várom a véleményeteket, és köszi, hogy elolvastatok!

 

Ez is érdekelhet:

2 hozzászólás

  • Császár Gábor szerint:

    Pont úgy voltam vele mint te. A francnak kell mutogatni magam. Magamnak csinálom s ez elég. Nem voltunk/vagyunk ezzel egyedül. Ma én is úgy gondolom mint ez a mester. Megragadni minden lehetőséget, kihívást. Elkészíteni és bemutatni a remeket mint a céhlegények. Tapasztalatot szerezni. Látni a gyengeségemet és megmutatni az erőmet. Én azért változtam mert sok Iaidoka szemében a gyávaságot látom és ezt ez a harc nem tűri. Arra gondoltam, jó ég ez lennék én az oktató? Ezt látják tőlem? A gyávaságot ? Most is ez a dilemmám! Kitalálnak filozófiákat, elfoglaltságokat, bármit hogy ne kelljen bemutatni, versenyezni, vizsgázni, edzőtáborba menni pedig csak gyávák. Ez sokkal később utánad volt, a ti csoportotok nem volt ilyen – ezért sikerült minden vizsga – és akkor, mondom én sem tartottam fontosnak a ‘magamutogatást ‘. Aztán jöttek hogy nincs összehasonlítási alap. Mondom nekik talán elfáradnál egy táborba megnézni másokat. Futottak vissza azonnal a csigaházba. Minden ‘magamutogatás’ egy soha vissza nem térő alkalom hogy tapasztalatot szerezz. Minden ‘magamutogatás’ egy harc egy remek. Bárhol van alkalom hogy a hastáncban ‘magamutogass’, ki ne hagyd, menj, készíts remeket a magad örömére, mások büszkeségére. Tiszteld meg ezzel a beleölt éveket és a tanítóidat. Hogy van merszed vállalni őket, hogy lássák az ismeretből tudás lett, s nem hiába dolgoztak veled. Ez a lényege a ‘magamutogatásnak’, megtisztelni az előtted járókat s tovább törni az utat az utánad jövőknek. A mát a helyén értékeld s legyél rá büszke és javíts, holnap a ma már a tegnap. Ma vállald a ‘magamutogatásodat’, itt és most ez vagy, hogy 86 évesen már másképp fogod értékelni azzal ma ne törődj..100 évesen a 86 éves TE is csak egy állomás lesz.
    Szerintem ez a mester olyan pontokat írt melyek a hastáncban sőt mindenben használhatók.

  • Gica szerint:

    Köszönöm, Gábor!

    Update: Iwata mester linkelt írásai jelenleg nem elérhetőek, ha tudsz esetleg másik hozzáférésről, oszd meg kérlek! Előre is kösz :]

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!