“Egyiptom táncai” @ Bp., 2008.09.19-21.

 

 

Sahra Saeeda workshopján a Művésznőnek írt “Sahra Saeeda” c. zenére koreojának kiemelkedő mozzanatait tanultam “az Egyiptomi Tánc Sétáló Enciklopédiájától”, aki profin és lebilincselően adta át mindazt, amit a Lénye is sugároz: a raqs sharqi-érzést, vagy hívják akár baladinak, shaabinak, mi1ébnek (hiszen mindnek egy a gyökere); annak technikájával együtt. Nagyon élveztem az óráját.

Mme Farida Fahmy az orientális tánc alaptechnikáit, majd kombinációit oktatta workshopján. A legendás Reda Troupe vezető szólótáncosa szigorúan, (az 1ébként megérdemelt) tisztelet követelve tanította pl. a tevét (amit szerinte vétek így hívni), a hagallát, arabeszket, és más alaptechnikákat, Reda-féle kombinációkat, fáradhatatlanul: “Nem, nem jó, elmondom, aztán újra!” Megható volt Mme Faridát oktatni látni, nem kevésbé, mint Mahmoud Reda-t.

Az egyiptomi folklór táncok Atyjától elsajátíthattuk a Reda-féle alaplépéseket és alapvető mozdulatokat, ezek beépítését különböző kombinációkba és gyakorlatokba, és bevezetett baladi-koreográfiájának alapjaiba. Pontosabban azokat, akik bírták – én bevallom, kidőltem a 8 órás táncoktatás végefelé.

A vádlim és a talpam felmondta a szolgálatot, a memóriám megtelt a rengeteg új információval, másnap tombolt az izomláz – de megérte! Találkozni olyan egyiptomi Tánclegendákkal, mint amekkora jelentőségű pl. Kodály a magyar népzenetörténetben. Reda életműve színpadi konstrukció = táncMŰvészet, ami az egyiptomi folklór esszenciájából ered. (Ami a maga töménységében nézőtérről nem lenne élvezetes, az a Reda-receptúrával már az.) Mérföldkővé vált színpadi shaabi-remix…

 

Ez is érdekelhet:

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!